Που το πάει το skroutz.gr ;

4
1274

Που το πάει το skroutz.gr και προς τι η οβιδιακή μεταμόρφωση του από διαφημιστή σε έμπορο;

Πρόσφατα το skroutz.gr ενημέρωσε μέσω συνέντευξης τύπου ότι λανσάρει ένα έξυπνο καλάθι αγορών που η χρήση του θα ξεκινήσει μέσα από τα  προϊόντα υγείας, ομορφιάς και παιδικής φροντίδας και συγκεκριμένα στις κατηγορίες των παραφαρμακευτικών προϊόντων, των καλλυντικών, των ειδών προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και των βρεφικών αξεσουάρ δηλαδή των online ηλεκτρονικών φαρμακείων.

Κρατήστε μόνο ότι στα online ηλεκτρονικά φαρμακεία πρόκειται , όπως όλα δείχνουν , σύντομα εκτός από τα πιο πάνω προιόντα να προστεθούν και 216 (σε αρχικό στάδιο) ιδιοσκευάσματα από τα 1582 που περιλαμβάνονται στη λίστα των ΜΗΣΥΦΑ (Μη Συνταγογραφούμένα Φάρμακα) που θα δουν τη διαδρομή τους στην αγορά να περνά και από άλλα κανάλια διανομής, εκτός φαρμακείου.

Βλέπουμε το skroutz.gr να προχωρά στην δημιουργία καλαθιού αγορών. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι απο διαφημιστής προιόντων και υπηρεσιών γίνεται έμπορος με ότι αυτό συνεπάγεται. Το skroutz.gr μέχρι τώρα πληρώνονταν για κάθε κλικ που έκανε κάθε επισκέπτης του και πήγαινε στην αντίστοιχη σελίδα ενός φαρμακείου. Μια τακτική που του απέδωσε 900,000 ευρώ κέρδη προ φόρων το 2015 (αύξηση 45% σε σχέση με το 2014).

Άρα λοιπόν στοχεύει , όπως και κάθε επιχείρηση , στο να αυξήσει αυτά τα κέρδη. Το καλάθι αγορών λοιπόν έρχεται να υπηρετήσει αυτή την στόχευση και αυτό δεν είναι κακό αφού στόχος της κάθε επιχείρησης είναι το κέρδος.

Ας δούμε όμως αυτό πως θα γίνει και τι σημαίνει για τα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα και τους καταναλωτές.

Πλέον ο κάθε καταναλωτής – επισκέπτης του skroutz.gr θα μπορεί να συνδέεται σαν χρήστης στο Marketplace  του skroutz.gr το οποίο θα περιλαμβάνει όλα τα διαδικαστικά στάδια μέχρι την τελική αγορά (“καλάθι αγορών”, “checkout”, “online πληρωμή” και “μεταφορά”) και όλες σχεδόν βασικές λειτουργίες των ιδιοκτητών Online φαρμακείων περνάνε πλέον στο Skroutz.gr.

Πρώτη μας παρατήρηση είναι ότι οι πελάτες των online φαρμακείων μετατρέπονται σε πελάτες του skroutz.gr. Αποτελούν πελατολόγιο του με το οποίο αυτό δύναται να επικοινωνήσει όπως και κάθε ιδιοκτήτης με το πελατολόγιο του όταν αυτό έχει συναινέσει προς αυτό κατά την διάρκεια της εγγραφής του. Σίγουρα όχι μια εξέλιξη που θα ικανοποιήσει εταιρείες που το brand name τους είναι πιο σημαντικό από κάποιες ενδεχόμενες πωλήσεις μέσω αυτού του marketplace.

Ακόμα και αν υπάρξει αντίλογος σε αυτό ας συνυπολογίσει κάποιος ότι πλέον μια παραγγελία μέσω ενός πελάτη του skroutz με περισσότερα από ένα προιόντα μπορεί να εκτελεστεί από 2 διαφορετικά φαρμακεία όπως θα δούμε παρακάτω. Τσάμπα λοιπόν και ο «κράχτης» το προιόν εκείνο που έβαλε κάποιος σε ιδιαίτερα χαμηλή και αντιπαραγωγική τιμή για τον ίδιο με σκοπό να προσελκύσει τον πελάτη στο κατάστημα του για αγορά και άλλων προιόντων.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό.Σύμφωνα με τους ιδρυτές του Skroutz, υπάρχει ένας πολύ σύνθετος αλγόριθμος  που μέσα από το σύνολο των προϊόντων που επιλέγει ο χρήστης, του δημιουργεί δυο τελικές επιλογές αγορών. Μια πρώτη, στην οποία περιλαμβάνεται το πιο φθηνό ηλεκτρονικό κατάστημα στο σύνολο των προϊόντων που έχει επιλέξει ο χρήστης, και μια δεύτερη στην οποία περιλαμβάνονται τα πιο φθηνά προϊόντα, από όλα τα προϊόντα που υπάρχουν στη σύγκριση (δείτε την φωτογραφία που ακολουθεί ).

cart-option-1

Μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια του αλγόριθμου, είναι πως μπορεί να εντοπίσει αν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έχει πολύ μεγάλο πλήθος παραγγελιών, και συνεπώς υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος να καθυστερήσει στην εξυπηρέτηση της παραγγελίας, οπότε εντοπίζει την αμέσως επόμενη επιλογή, που πιθανότατα θα ελαχιστοποιεί αυτόν τον κίνδυνο καθυστέρησης, και προτείνει αυτήν, στο τελικό χρήστη.

Ας εξετάσουμε πρώτα τι είναι ένας αλγόριθμος και μετά ας περάσουμε σε αυτόν του Skroutz.

Να σας δώσω ενα μικρό παράδειγμα αλγόριθμου που όλοι μας τον χρησιμοποιήσαμε σαν παιδιά. Το α-μπε-μπα-μπλομ.Αν τον χρησιμοποιήσετε για τυχαία επιλογή ανάμεσα σε τρία άτομα θα παρατηρήσετε οτι απο τον άνθρωπο που ξεκινάτε σε αυτόν θα καταλήξει.Με απλά λόγια αν έχετε τον Γιώργο, τον Δημήτρη και την Μαρία και ξεκινήσετε να μετράτε απο τον Γιώργο θα καταλήξετε στον Γιώργο. Αρα αν θέλετε να επιλέξετε τον Γιώργο απλά ξεκινήστε να μετράτε απο αυτόν.

Φυσικά ο αλγόριθμος που χρησιμοποιεί το skroutz θα είναι απείρως πολυπλοκότερος αλλά και αυτός έχει ενα χαρακτηριστικό.Αν ξέρετε τον αλγόριθμο τότε μπορείτε να παράγετε μέσω αυτού ενα συγκεκριμένο αριθμό – επιλογή απλα τροφοδοτόντας τον με ενα συγκεκριμένο πρώτο αριθμό.

Εδώ φυσικά δεν έχουμε αλγόριθμο τυχαίας επιλογής. Στηρίζεται πάνω σε κάποια κριτήρια όπως π.χ. η τιμή , η διαθεσιμότητα (όπως ενημέρωσε το skroutz.gr)  και ας υποθέσουμε για χάρη της συζήτησης και τα reviews κάθε καταστήματος.

Αν λοιπόν είναι 50% η χαμηλότερη τιμή, 25% η διαθεσιμότητα και 25% οι κριτικές του online καταστήματος και με 3 ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν το ίδιο ακριβώς προιόν . Αν κάποιος ιδιοκτήτης e-shop μέχρι τώρα ήθελε να ανέβει πιο ψηλά στα αποτελέσματα του skroutz.gr απλά χαμήλωνε την τιμή του προιόντος και άρα τα περιθώρια κέρδους του.

Αυτός ο ανταγωνισμός λειτουργούσε προς όφελος του καταναλωτή και αποτέλεσε το ακρογωνιαίο λίθο της επιτυχίας του μέχρι σήμερα. Τώρα όμως; Ο καταναλωτής θα μπορεί να πληρώσει επίσης μόνο με χρέωση κάρτας. Το ότι η αντικαταβολή όμως ζει και βασιλεύει παρά τα capital controls είναι γιατί αυτό παρέχει την αίσθηση της ασφάλειας στον πελάτη.

Ας γυρίσουν στην πλευρά του ιδιοκτήτη ενός e-shop.Πως μπορεί αυτός να  ξέρει τι άλλες κινήσεις ΑΚΡΙΒΩΣ πρέπει να κάνει; Να χαμηλώσει την τιμή ; Να αυξήσει τις θετικές του κριτικές ή να προχωρήσει σε άμεση ενδεχομένως διαθεσιμότητα του προιόντος; Αν ίσχυε ο κανόνας που προαναφέραμε ( 50% η χαμηλότερη τιμή, 25% η διαθεσιμότητα και 25% οι κριτικές) θα μπορούσε να κάνει ένα υπολογισμό και να χαράξει την επιχειρηματική του στρατηγική. Τώρα όμως;

Ειδικά όταν όπως αναφέρει το skroutz.gr ο αλγόριθμος του θα » μπορεί να εντοπίσει αν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα έχει πολύ μεγάλο πλήθος παραγγελιών, και συνεπώς υπάρχει ένας μικρός κίνδυνος να καθυστερήσει στην εξυπηρέτηση της παραγγελίας» Ασαφές κριτήριο μη επαληθεύσιμο και επιβεβαιώσιμο από τον οποιονδήποτε ΓΙΑΤΙ ΑΠΛΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ  ΠΡΟΒΛΕΨΗ.

Αυτό όμως σημαίνει ότι οι πωλήσεις ενός καταστήματος βρίσκονται στο έλεος του αλγόριθμου του skroutz.gr με ότι αυτό σημαίνει. Πλέον το να έχεις την χαμηλότερη τιμή δεν αποτελεί τον μόνο παράγοντα αλλά ένα εκ των παραγόντων ενός πολυπαραγοντικού συστήματος μη σαφέστατα συγκεκριμενοποιημένου και ανα πάσα στιγμή ελέγξιμου από κάποιον τρίτο.

Το skroutz.gr έπαιρνε μέχρι τώρα το ίδιο ποσό για κάθε κλικ από κάθε e-shop και ήταν η τιμή και μόνο που καθόριζε την σειρά εμφάνισης – κατάταξης στα αποτελέσματα του.

Πλέον θα λαμβάνει μέσω αυτού του συστήματος το 8% επί της τιμής του καλαθιού . Ένα σημαντικό κόστος που θα μετακυλήσει στις πλάτες των ιδιοκτητών eshops και μην έχετε καμία αμφιβολία ότι ένα μέρος του , αν όχι όλο ,  θα μετακυλίσει στις πλάτες του καταναλωτή.

Σε καμία περίπτωση δεν ισχυριζόμαστε ότι το skroutz.gr σκοπεύει να χειραγωγήσει το σύστημα αυτό. Δεν έχουμε κανένα λόγο να πιστεύουμε ότι μια μεγάλη και επιτυχημένη διαδικτυακή επιχείρηση έχει λόγο να αυτοκτονήσει. Τουναντίον. Εξάλλου πλατφόρμες όπως το bestprice.gr , το totos.gr και άλλες περιμένουν να αποσπάσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο από την εν λόγω αγορά.

Τονίζουμε απλά ότι η γυναίκα του Καίσαρα οφείλει να δείχνει τίμια και όχι μόνο να είναι τίμια  και ότι δεν θεωρούμε ότι το όλο ζήτημα θα λειτουργήσει προς όφελος του καταναλωτή και των εκατοντάδων ιδιοκτήτων e-shops που συμμετέχουν σε αυτό.

 

 

 

 

 

  • alitovios

    Με απλά λόγια το skroutz αποφάσισε να γίνει χαλίφης στη θέση του χαλίφη.

  • Προβλέπω οι περισσότεροι να πηγαίνουν στο bestprice ή σε κάποιο παρόμοιο ψαχτήρι.

    Γι’αυτό είναι καλό να μην υπάρχουν μονοπώλεια και γι’αυτό κάθε επιχειρηματίας που σέβεται τον εαυτό του πρέπε να έχει accounts και στα 2 σιτε για να διατηρούνται οι ισσοροπίες, γιατί αν δεν υπήρχε το Bestprice το σκρουτζ θα αλώνιζε εδώ και καιρό.

  • naughty boy

    Βλέπω ότι πάει να αντιγράψει το aliexpress.com και επειδή έχω ψωνίσει πολλές φορές από εκεί, μπορώ να πω ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Ο ισχυρισμός ότι βλέποντας ο αγοραστής τις πολλές παραγγελίες μπορεί και να επιλέγει άλλο κατάστημα δεν ευσταθεί γιατί τουλάχιστον για μένα, ο αριθμός των παραγγελιών αποτελεί κριτήριο αξιοπιστίας του εμπόρου.

  • Tyrion KLANister

    Το καλό είναι ότι όλο και περισσότερος κόσμος ξέρει να ψάξει και εκτός Skroutz. Μπράβο για το άρθρο, πολύ ενημερωτικό.